måndag 30 november 2015

Röd Drottning


Titel: Röd Drottning
Serie: Röd Drottning #1
Författare: Victoria Aveyeard
Sidantal: 379
Förlag: Modernista - Tack så mycket för exemplaret!
Format: Inbundet
Publikationsår: 2015
Språk: Svenska 

Handling: I denna värld så är samhället uppdelat efter blod, de silverblodiga eller de röda. De silvriga har förmågor som ingen vanlig människa har, och därför reagerar de över de röda. Marie Barrows är en rödbladig. När hon börjar arbeta som tjänare på det kungliga palatset upptäcker hon att hon har en förmåga, trots att hon inte är silverblodig. Marie inser att hon kan rubba maktstrukturen i hennes samhälle, men den reagerande kungen Tiberias vet att hon är ett hot, och är beredd att göra vad som helst för att stoppa henne.

Åsikter: Denna bok är författarens debutantbok. Jag tycker definitivt inte att det märks så mycket, utan den var väldigt bra skriven och tempot var passande för bokens innehåll. 

Det finns verkligen inte mycket att notera om denna bok, utöver att den är extremt bra skriven med en väldigt trovärdig huvudkaraktär och bra uppbyggd miljö. 

Det var spänning hela boken igenom. Dock var det vissa element som var lite förutsägbara, men jag tycker personligen inte att det gör så mycket. Jag har trots allt läst väldigt mycket dysopier, så det är inte så konstigt att hitta lite liknande element. 

Allt som allo är detta en läsvärd bok, och jag kan inte vänta till nästa bok i serien!

Plus: Slutet. Wow vilken plot twist.

Minus: Kärlekstriangeln antar jag. Fast ändå inte, då den inte var lika jobbig som de flesta jag sett.

Mest intressanta karaktär: Marie.

Första meningen: Jag hatar Första fredagen.

Betyg: 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar