tisdag 30 december 2014

Matchad


Titel: Matchad (org. Matched)
Serie: Matchad #2
Författare: Ally Condie
Sidantal: 350
Förlag: Rabén & Sjögren - tack för recensionsexemplar!
Format: Pocket
Publikationsår: 2013 (org. 2010)
Språk: Svenska


Handling: Cassia, en vanlig sjuttonåring i en ovanlig värld. På sin sjuttonde födelsedag blir hon matchad. Samfundet, de som har hand om deras värld, väljer i en databas den mest perfekta partnern till alla i den ålder. Deras livspartner bestäms och det är förväntat att de ska gifta sig och skaffa friska barn. Cassia får sin barndomsvän Xander tilldelad, och hon är lyrisk över resultatet. Båda får varit mikrochip med information om partnern. Men när Cassia ska titta på sin, så dyker ett annat namn och ansikte upp. Nämligen Ky Markham. Cassia blir förvirrad och vet inte riktigt vad hon ska göra, och det hjälper inte att hon börjar få känslor för Ky, trots han inte är hennes "riktiga" match. Han är dessutom en avvikelse. Till råga på allt detta håller Samfundet stenhård koll på alla invånare i deras region. De bestämmer hur en ska leva och när en ska dö. Genom att få känslor för fel människa får hon Samfundets ögon på sig.

Åsikter: Jag tycker faktiskt boken var väldigt bra! Har kompisar som tycker den är halvdan, men det är något med den som fungerar hos mig.

Det var väldigt lätt att komma in i boken, språket flöt på, oh det gjorde handlingen med. Man harlyckats översätta denna väldigt bra tycker jag, om man kommer in i en översatt bok lika lätt som jag gjorde, ja då har översättningen lyckats. 

Cassia var en trovärdig karaktär, det var även Xander och Ky. De alla var välskrivna och utvecklade. Dock inte Xander lika mycket, men tillräckligt. 

Hela samhällssystemet är fascinerande. Hur Samfundet styr precis alltihopa. Påminner mig lite om Divergent-serien, Hungerspelen, Uppstigandet osv. Men det fungerar, för alla har olika element och drag och sammanhang.

Allt som allo tyckte jag om boken. Ser verkligen fram emot att läsa uppföljaren!

Plus: Samhällets struktur

Minus: Att "Avvikelse" aldrig förklarades ordentligt? Eller var det bara jag som inte förstod? Uppfattade det som någon form av brottsling. Men är osäker

Mest intressanta karaktär: Xander och Ky

Första meningen: Vilken väg ska jag ta i natten nu när jag har lärt mig att flyga?


Betyg: 

Författaren: Ally Condie är en amerikansk författarinna som skriver böcker för unga vuxna. Hennes allra mest kända verk är Matchad-trilogin 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar