fredag 29 augusti 2014

Day 10 – Favorite classic book

Nu kan jag äntligen avslöja den bok jag egentligen tyckte allra mest om som jag läste under förra året. Det är även min favoritklassiker, så kände att jag lika gärna kunde vänta till denna dag!

Boken jag talar om är Jane Eyre av Charlotte Brontë. Enda anledningen till att jag plockade upp den var för att vi hade som uppgift i svenskan att läsa en klassiker och sedan analysera den.


Jag hade hört talas om Jane Eyre då det finns en relativt ny filmatisering av den. Så när jag hade vägarna förbi till biblioteket stod det mellan den, Svindlande Höjder av Emily Brontë och Stolthet och Fördom av Jane Austen. Jag är riktigt glad att jag valde just Jane Eyre, för jag tyckte verkligen om den! Den var så simpel i sitt slag, men författarens språk och inlevelse gjorde det riktigt enkelt för mig att komma in i den. Jag har läst ett par klassiker tidigare från omkring samma era, men ingen av dem har fått mig att bli så investerad i karaktärerna som Jane Eyre. Det var så enkelt att relatera till Jane och förstå henne, trots att dagens samhälle inte alls ser ut som den värld hon levde i. Det var en sådan färgstark, men ändå alldaglig karaktär som man fick följa.

Om det är någon klassiker jag tycker ni ska läsa så är det Jane Eyre!

// L 



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar