fredag 6 februari 2015

Liten Parlör för Älskande | Bärnstenskikaren

Titel: Liten parlör för älskande
Författare: David Levithan
Sidantal: 215
Förlag: Gilla Böcker (X publishing) - tack för boken!
Språk: svenska
----------
Handling: En bok där en kärlekshistoria berättas med hjälp av ett lexikon. För varje bokstav finns det några ord, och händelser relaterade till det ordet. Man får se små inslag i kärleken.

Åsikter: Jag gillar verkligen konceptet. Det var intressant och något helt nytt. Inte often bok kommer i detta format. Så gillade det verkligen!


Eftersom inslagen/berättelserna var efter bokstavsordning så var det inte en kronologisk ordning. Men det var kul att pussla ihop bitarna och se ungefär hur allt gick till.

David Levithan har ett träffsäkert språk, det är rakt på sak men samtidigt väldigt mjukt. Det är inte överdrivet förskönande, tvärtom. Allt är brutalt sanningsenligt, och det uppskattas.

Allt som allo tycker jag att det var en bra bok. Definitivt inte den bästa jag läst, men en mysig läsning som går väldigt snabbt!


Betyg: 



_________________________________________________________________

Titel: Bärnstenskikaren (Den mörka materian #3)

Författare: Philip Pullman
Sidantal: 507
Språk: Svenska
----------
Handling: Lyra och Will har gått igenom så mycket. Allting började hos Lord Asriel, men måste avslutas hos dessa barn. Efter att ha förlorat sin far, går Will på jakt effer Lyra, som blivit kidnappad. Tillsammans ska de stoppa stora mörka krafter, och samtidigt rädda alla universum.

Åsikter: Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Boken var lite seg i början, men sen plockade den upp rätt snabbt. Det var faktiskt sista sisådär 200 sidorna som var de absolut bästa. De boostade upp hela boken.


Det som jag gillar allra mest med denna serie, men samtidigt ogillar, var hur oklart det var vilka som var de onda snubbarna. Allting var så himla grått, en enda grå sörja. Men ändå inte. Man hade sina aningar, men då kunde de karaktärerna agera (visade sig dock att de ljög, men ändå) på ett mer humant sätt. Så jag hade ingen aning om hur jag skulle klassa Lors Asriel och Mrs Coulter. Trodde Asriel var en god karaktär i början, men vet inte riktigt om jag skulle ta och kalla honom det. Men detta gäller väldigt många sidor av boken.

Man fick aldrig reda på om alla autoriteter och deras intentioner. Bara att de var ute efter att mörda Lyra. Ville jättegärna veta mer!

Boken var ändå bra. Och slutet var hjärtkrossande.


Betyg: 


// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar