tisdag 4 november 2014

Tips: Klassiker

Det kändes som att det var dags för ännu en runda med tips! Denna gång kör vi på lite klassiker. Notera att jag inte läst speciellt många, därför kan jag inte rekommendera alla möjliga. Men här får ni ta del av några jag tycker om!

Klickar ni på titeln så kommer mi till bokens Goodreads-sida.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Jane Eyre - Charlotte Brontë
Det är ingen nyhet att jag fullständigt älskar Jane Eyre. Denna bok är min absoluta favoritklassiker, av de jag läst hittills såklart!

Boken handlar om Jane Eyre. Hennes uppväxt, men även hennes liv där hon försöker finna sin plats i världen. Hon arbetar som guvernör hos Mr. Rochester. Och därifrån tar historien fart. Man får följa Jane när hon kämpar med sina egna känslor och alla omständigheter.

Språket är inbjudande och omgivningarna är så bra målade. Det var rätt förvånande faktiskt, för de flesta klassiker jag har läst har inte det språket som suger in en i boken. Men med Jane Eyre så kunde man verkligen följa karaktärerna på djupet.

Om du inte läst någon klassiker över huvud taget innan, så tycker jag att Jane Eyre är ett prima alternativ. Jag har nämligen läst den både på svenska och engelska, och jag kan säga att den är lika bra i båda språken.


The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
Den store Gatsby, en modern klassiker.

Denna bok handlar om Nick Carraway som tar ett jobb i New York. Han hyr ett hus på Long. Island, där den mystiska miljonären Jay Gatsby bor. Denna berömda miljonär slänger stora fester, utan att själv delta i dem. Man får helt enkelt följa Nick på hans resa i denna underliga miljö.

Jag älskar 1920-talets popkultur, så denna bok var rätt underbar. Om tjockleken på Jane Eyre avskräcker dig, då ska du nog läsa denna bok. Den är betydligt tunnare, och språket är faktiskt lättare att förstå och sugas upp i då det är en modernare klassiker.



Frankenstein - Mary Shelley

Sista klassikern för denna gång!

Frankenstein handlar som du förmodligen vet om Dr Frankenstein som lyckas skapa en helt ny sorts varelse genom oetiska experiment.

Den börjar med att man för följa Victor Frankenstein genom hans barndom och tidiga liv. Sen ser man händelsen som inspirerar Victor till att experimentera på ett sådant groteskt sätt som han gjorde. Han lyckas som sagt skapa en varelse, men då denna inte hade skönheten Victor föreställde sig blev han äcklad av synen av monstret. Detta monster blev sårat, och löpte amok.

Väldigt gotisk och mörk novell. Precis som man gillar den. Blev positivt överraskad av denna, gillade de psykologiska aspekterna och alla budskapen. Rekommenderas starkt!

// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar