fredag 21 november 2014

Järnkonungen

Titel: Järnkonungen
Serie: Iron Fey #1
Författare: Julie Kagawa
Sidantal: 384
Förlag: Harlequin - Tack så hemskt mycket för boken!
Format: Inbunden
Publikationsår: 2011
Språk: Svenska

Handling: Meghan Chase. Det har alltid varit något underligt med Meghan ända sedan henner far på något mystiskt sätt försvann för ett decennium sedan. Hon passar helt enkelt inte in. När hennes lillebror försvinner, fast han försvinner egentligen inte, utan en bortbyting ar hand plats, inser hon att allt inte står rätt till. Sanningen är att Meghan är dotter till en älvkonung. Hon har nu en viktig roll i ett blodigt krig, i och med denna äventyr lär Meghan känna sig själv och se hur långt hon går för de hon älskar.

Åsikter: Denna bok var inte alls som jag förväntade mig. Jag var medveten om att den skulle vara rätt grym med häftiga karaktärer då jag läst andra verk av författaren. Järnkonungen var lite som en blandning av Narnia och Alice i underlandet, med inslag av YA-böcker och hela "paranormal-romance"-auran.

Som karaktär var Meghan helt okej. Jag hade föredragit en person som var lite mindre genomgod, men det är långt ifrån en dålig egenskap. Men det kändes som att hon inte insåg hur allvarliga deras situationer var.

Alla hennes vänner dock var underbara! Jag fastnade verkligen för dem. Sidokaraktärerna var väldigt komplexa.

Handlingen gick väldigt snabbt framåt. Det var högt tempo hela tiden, jag gillar det! Det kändes som det hände saker praktiskt taget hela tiden.

Språket var som vanligt lättsamt men ändå uttrycksfullt. Jag har lite svårt att ordentligt formulera mig denna gången, men man kunde verkligen se allting framför sig.

Plus: Världen, miljön, Älvlandet. WOW. Vill så gärna besöka Älvlandet. Oj vad bra Kagawa är på att bygga upp ordentliga världar. Älvorna var så kusliga, så grymma på insidan men vackra på utsidan. Älvlandet var extremt bra gjord.

Minus: Att det blev lite quest-aktigt vid vissa tillfällen.

Mest intressanta karaktär:Puck! Kan inte säga sådär jättemycket utan att spoila.

Första meningen: För tio år sedan, på min sjätte födelsedag, försvann min pappa.

Betyg: 




Författaren: Julie Kagawa är författaren bakom den bästsäljande Iron Fey-serien. Hon är från 
Kalifornien och är nu bosatt i Kentucky, USA. Hon har blivit hyllad för hennes rika världar som hon byggt upp. Edens Blod är hennes senaste serie, där första boken även har en chans att bli filmatiserad.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar