måndag 6 oktober 2014

Fracesca | Den andre Will Grayson

Titel: Francesca
Författare: Melina Marchetta
Sidantal: 280
Förlag: Gilla Böcker - Tack för boken!
Språk: Svenska (org. Engelska)
----------
Handling: "Francesca börjar i en ny klass, på en katolsk före detta pojkskola där jämlikhet stavas tjejtoalett och där minsta försök till humor belönas med kvarsittning. Francesca saknar sina gamla vänner och känner sig inte hemma vare sig i klassen eller med de udda karaktärer som precis som hon verkar ha blivit över. Samtidigt har hennes mamma fått ett sammanbrott och kan knappt ta sig ur sängen. Ansvaret för familjen läggs på Francescas axlar och hon har aldrig känt sig så ensam. Men kanske finns stödet där hon minst anar det."
Handling från företagets hemsida.

Åsikter: Jag tyckte väldigt mycket om boken! Den var skriven på ett väldigt fint och tilltalande sätt. 

Författaren har även skrivit Jellicoe Road. Det jag uppskattade med den boken var dess dimensionera språk, men den boken var väldigt förvirrande och tog ett bra tag innan man blev inne i den. Men i Francesca så kände jag inte av förvirrings-elementet över huvud taget, och det är jag riktigt glad för! 

Karaktärerna och relationerna de hade med varandra var så realistiskt skrivna, och känslosamma.

Rekommenderar denna bok för alla som vill ha lite av en djupare feel-good bok.

Betyg: 

________________________________________________________

Titel: Den andre Will Grayson (org. Will Grayson, Will Grayson)
Författare: David Levithan & John Green
Sidantal: 315

Språk: svenska (org engelska)
----------

Handling: Två sextonåriga killar, med exakt samma namn, stöter på varandra en natt. Deras liv kolliderar och flätas samman. Lägg till Tiny Coopers på hela situationen, en självutnämnd författare/regissör/producent osv. Boken skildrar det osannolika mötet och dess konsekvenser på individernas liv.


Åsikter: Jag och John Green är inte bästa vänner. Så det förvånar nog ingen att jag föredrog att läsa ur Levithans Wills perspektiv. Jag tyckte att den karaktären var bättre gjord, djupare på något sätt.

Allt som allt var boken bra, och mysig. Dock förstod jag inte riktigt poängen med den, och helt ärligt talat så var David Levithan enda anledningen till att jag tyckte den var okej. 

Betyg:  

//L


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar