söndag 31 augusti 2014

Oavslutade serier #2

Nu är det dags för andra omgången av mina oavslutade bokserier! Jag listade upp dem på ett papper här hemma, och insåg hur många det var. Så därför tänker jag inte ta alla, utan bara några!

_________________________________________

Just nu så håller jag på att läsa The Serpent's Shadow vilket är den tredje och avslutande boken i av Rick Riordan. Det går tyvärr riktigt segt för mig att läsa, men det är absolut inga fel på böckerna! Det är jag som hamnat i lite av en lässvacka, sorgligt nog.
The Kane Chronicles

Men nog om det! Nu ska det pratas om denna trilogi! 

Böckerna handlar om syskonen Carter och Sadie som knappt kände varandra. De var nära inpå främlingar. Efter deras mors död så var Sadie tvungen att bo hos deras morföräldrar medan Carter reste jorden runt på egyptiska expeditioner med deras pappa. Det var därför de gled isär då Carter såg Sadie endast någon gång om året.

En dag tar deras pappa, Dr. Julius Kane, med dem båda till det brittiska muséet, i hopp om att ställa allt till rätta med sin familj. Tyvärr går inte allt som planerat utan den egyptiska guden Set uppenbarar sig och barnen blir tvungna att fly för sina liv.

Snart så lär Carter och Sadie sig att allt i den egyptiska mytologin är sant, och att de egyptiska gudarna håller på att vakna, och den värsta av dem, Set, har ögonen på syskonen Kane.

Tillsammans får syskonen samarbeta och upptäcka en helt ny magisk värld i hopp om att rädda jorden från gudarnas destruktiva krafter.

Jag tycker jättemycket om dessa böcker, precis som jag älskar praktiskt taget alla andra verk av Rick Riordan. När jag läst klart denna bok kommer det förmodligen läggas upp en recension på hela serien!
_________________________________________________________________________________



Vampire Academy av Richelle Mead är riktigt berömda böcker inom YA-världen. Jag har endast läst första boken, men den tyckte jag om. 

"S:t Vladimirs skola är inte en vanlig internatskola. Den är ensligt belägen i Montana och alla elever är mer eller mindre vampyrer. Rose Hathaway är halvvampyr, en dhampir. Hennes uppgift är att vara livvakt åt sin bästa vän, den jämnåriga vampyrprinsessan Lissa. Och det behövs. Lissa har nämligen en väldigt unik förmåga som många vill dra fördel av. Eller döda henne för.

Men en hel del är också precis som på vilken skola som helst: vilda fester, intriger, svaller, svartsjuka och kärlek finns också bland vampyrtonåringar." 

Det var ett lätt språk och karaktärerna var intressanta. Det fanns lite klyschiga ögonblick här och var, men det tyckte jag inte gjorde så mycket. Ser verkligen fram emot att läsa uppföljarna då jag endast läst första boken.

_____________________________________________________________________________


Den sista serien jag tänkte prata om för denna gången är böckerna om Robert Langdon av Dan Brown. 

Jag har läst alla böcker (Änglar och Demoner, Da Vinci Koden, Den Förlorade Symbolen) förutom den sista boken, Inferno.

Ska jag vara ärlig är jag inte supertaggad på att läsa den boken då jag finner att Brown återanvänder praktiskt taget samma koncept i alla böcker. De två första böckerna var slående lika, men den tredje, Den Förlorade Symbolen, var lite annorlunda. Fast jag kände ändå av samma mall.

Personligen så älskar jag när man märker att det är samma författare till olika böcker, att man kan notera deras stil. Dock kan det gå för långt, så att det blir en mall, en stilfigur som man följer. Sorgligt nog hände detta denna serie. Det är synd för jag uppskattade verkligen den första boken, Änglar och Demoner.

Men någon gång i framtiden ska det ske!

// L

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar