fredag 22 augusti 2014

Oavslutade Serier #1

Idag tänkte jag skriva lite om bokserier och trilogier jag påbörjat med ännu inte avslutat!  Då jag har rätt många har jag tänkt att dela in denna i delar.

_________________________________________________________________________________


Vi kan nog ta och börja med A Song of Ice and Fire-serien av George R.R. Martin. I skrivade stund har fem böcker blivit publicerade. Dock är det sju volymer. Det är nämligen så att bok tre och bok fem har blivit uppdelade i två volymer. Så det finns två stycken volymer med namnet A Storm of Swords och två som heter A Dance with Dragons. Det kan bara lite förvirrande till en början, men man vänjer sig!

Hur som helst. Den allra första boken, A Game of Thrones, läste jag runt mars-hållet. Då lånade jag den på biblioteket. Sedan så fyllde jag år, och då fick jag en Box med sex av sju volymer. Så runt juni/juli-hållet läste jag andra boken A Clash of Kings. 

Såhär står det på baksidan av den första boken: "I en svunnen tid inträffade en våldsam klimatförändring. Somrarna varar i decennier och följs av vintrar långa som en livstid. Längst upp i Norden ligger muren av is, ständigt bevakad av brödraskapet som vigt sitt liv åt uppgiften att skydda de sju konungarikena mot vålnader, kyla och okända faror. Men kusliga händelser vid muren förebådar en framtid av oro och krig. 

...Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern. Hans närmaste rådgivare har dött under mystiska omständigheter och till och med hans egen drottning smider i hemlighet onda planer. /.../ Eddard och hans familj dras obönhörligt in i maktspelet kring de sju konungarikena. Intrigerna och maktkampen vid hovet leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder.

Men det största hotet mot kung Robert är den mördade draklordens två barn, en son och en dotter som nu har vuxit upp. De lever i exil och har fått en fristad hos hövdingen över Dothrakiens grässlätter. Med hjälp av hövdingen och hans fyrtiotusen krigare ska så småningom en ättling av drakens blod åter sitta på järntronen."


De handlar alltså om en maktkamp i en galen och korrupt värld. Man får följa karaktärerna på deras resa och se hur de förändras av de extrema omständigheterna. 

Eftersom böckerna är så massiva, de är i en helt annan klass av tegelstenar, så tar det lång tid att läsa dem. Särskilt eftersom jag läser dem på engelska. De är lite tyngre än din vanliga contemporary, men åh vad de är bra! Jag älskar hur man får se ur flera karaktärers perspektiv när de befinner sig i samma miljö. Älskar berättarrösten också. Det är väldigt enkelt att hålla reda på vilken karaktär man följer, då de allra flesta är på så olika ställen, och själva karaktärerna har så distinktiva drag så det är lätt att hålla dem isär.

Jag ser definitivt fram emot att läsa fortsättningen A Storm of Swords, men vi får se om jag hinner läsa den innan årets slut, med tanke på att skolan har börjar igen. Men detta är en bokserie jag verkligen rekommenderar. Fast om man inte känner för att läsa dessa bjässar kan man alltid kolla in TV-serien som går under namnet Game of Thrones som sänds på HBO.

_________________________________________________________________________________



En annan bokserie som jag relativt nyligen påbörjat är Grottbjörnens Folk, eller Jordens Barn som den också kallas för. Jag är inte riktigt säker på vilket namn som stämmer, så vi för använda båda.

Böckerna handlar om Ayla, en cromagnonflicka som blir upphittad av en neandertalarklan efter hon blivit skild av sitt eget folk av en jordbävning. Neandertalarklanen adopterar henne och uppfostrar henne efter deras egna seder och värderingar. 

Ayla växer upp hos klanen, och snabbt så blir hon en klanmedlem. Men hennes annorlunda sätt att vara, att tänka och 
agera skiljer henne från neandertalarna. Detta upplevs som ett hot mot klanens traditioner och snart så ses Ayla som en fara.

Jag läste den första boken Grottbjörnens Folk när jag var utomlands. Den var riktigt bra, förvånansvärt bra faktiskt! Det är en klassisk serie, och alla böcker har släppts. Kan vi också diskutera de fina omslagen? De är kanske inte så märkvärdiga, men jag älskar hur starka de är i färgen och den enkla designen. Är en historie-nörd, så älskar grottmålningen som omslag och gillar miljön de befinner sig i.

Ser riktigt fram emot att läsa uppföljarna, men måste köpa dem först. Har riktigt svårt att hitta dem i mina lokala bokhandlar. Enda alternativet är att beställa på nätet, men då jag inte är myndig än är det lite svårt. Men jag ska nog be om andra boken, Hästarnas Dal, till jul. 

_________________________________________________________________________________


Den sista serien jag tänker prata om för detta inlägg är Heroes of Olympus av Rick Riordan. Det är en uppföljarserie till Percy Jackson and The Olympians. Enda anledningen till att denna serie ännu är oavslutad är att sista boken ännu inte har kommit ut! 

Har tålmodigt väntat sedan flera boken kom ut, och nu är det inte länge kvar. Är supertaggad på att få läsa sista boken om Percy och alla hans vänner! Alla böcker av Rick Riordan är värda att läsa.


// L




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar